Kada Ured za reviziju institucija FBiH dodijeli negativno mišljenje za obje komponente revidiranja onda znate da su identifikovane brojne nepravilnosti i nezakonitosti u poslovanju revidiranog subjekta. Posljednja institucija u nizu kojoj je to uspjelo je Rudnik mrkog uglja “Breza” d.o.o. Breza.
Federalni revizori rade reviziju finansijskih izvještaja i reviziju usklađenosti sa zakonima i drugim propisima, a u svom izvještaju su objasnili razloge zbog kojih su rudniku koji posluje u koncernu Elektroprivrede BiH dodijelili negativne ocjene. Direktor Rudnika Breza je Muamer Omerhodžić, koji je na ovu funkciju imenovan 17. marta 2021. godine na mandatni period od četiri godine, piše Buka.
Neisplaćenih poreza i doprinosa za isplaćene plaće u 2023. godini u iznosu od 11.867.977 KM
“Prilikom sastavljanja godišnjih finansijskih izvještaja Društvo nije izvršilo procjenu sposobnosti da nastavi poslovati u vremenski neograničenom periodu u skladu s tačkom 25. MRS-a 1 – Prezentacija finansijskih izvještaja. Društvo je ostvarilo gubitak u 2023. godini u iznosu od 16.116.472 KM, a akumulirani gubitak na 31. 12. 2023. godine iznosi 178.180.807 KM i premašuje iznos osnovnog kapitala za 126.185.579 KM. Koeficijent tekuće likvidnosti je 0,025, što ukazuje na to da Društvo tekućim sredstvima nije u mogućnosti blagovremeno izmirivati tekuće obaveze. Navedene okolnosti stvaraju sumnju u sposobnost Društva da nastavi sa vremenski neograničenim poslovanjem, što nije objavljeno u finansijskim izvještajima u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH”, ističu iz Ureda za reviziju FBiH.
Navedeno je, također, da Rudnik Breza nije isplatio obaveze za poreze i doprinose za isplaćene plaće za 2023. godinu u iznosu od 11.867.977 KM.
“Ukupne neizmirene obaveze po ovom osnovu iznose 107.084.790 KM. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o doprinosima, Pravilnikom o načinu obračunavanja i uplate doprinosa, Zakonom o porezu na dohodak i Pravilnikom o primjeni Zakona o porezu na dohodak (tačka 6.2.4.2 Izvještaja)”, naglašavaju revizori.
Nadalje, prilikom provođenja naturalnog popisa imovine i obaveza geodetskim snimanjem depoa utvrđene su zalihe nedovršene proizvodnje uglja.
“S obzirom na to da Društvo ne vrši knjigovodstveno evidentiranje (ni finansijsko ni robno-materijalno) zaliha uglja, nije moguće izvršiti usklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem shodno Zakonu o računovodstvu i reviziji u FBiH”, navedeno je u izvještaju.
Rudnik ne izmiruje obaveze prema dobavljačima
Zbog problema sa likvidnošću Rudnik Breza ne izmiruje redovno obaveze prema dobavljačima, već prema potrebi i prioritetima. Revizori ističu da navedeno nije u skladu sa članom 4. i 12. Zakona o finansijskom poslovanju, prema kojem je uprava dužna poduzeti sve potrebne mjere kako bi se osigurala likvidnost, a obaveze izmirivale u roku do 60 dana, izuzetno u dužem roku, ali ne dužem od 90 dana.
“Društvo nije u mogućnosti uredno servisirati preuzete obaveze, a budući da je uz trenutni model poslovanja izvjesno da ni nedospjele obaveze neće biti izmirivane u predviđenom roku, potrebno je donijeti mjere za prevazilaženje problema nagomilanih obaveza. Prema navedenom, Društvo dugi niz godina ne izmiruje obaveze po osnovu dugoročnog kredita i ne izvršava obaveze u skladu s odredbama zaključenih ugovora, odnosno ne upravlja kreditnim rizikom u skladu sa Zakonom o finansijskom poslovanju. S obzirom na navedeno, Uprava nije osigurala provođenje redovnih mjera upravljanja kreditnim rizikom i rizikom likvidnosti i u vezi s tim postupala prema pravilima poslovnofinansijske struke, u skladu s članom 6. Zakona o finansijskom poslovanju”, upozorili su iz Ureda za reviziju.
Revizori su uočili i određene nepravilnosti u procesu javnih nabavki, te su navali da im nije prezentovana dokumentacija niti obrazloženja na osnovu kojih bi se moglo potvrditi da je Plan nabavki sačinjen na bazi stvarnih potreba Rudnika Breza i da osigurava pretpostavke za najefikasnije korištenje javnih sredstava.
“Uvidom u uzorkovane postupke javnih nabavki utvrdili smo sljedeće: Za nabavke okiten crijeva i priključaka Društvo je tokom 2023. godine provelo četiri direktna sporazuma u ukupnoj vrijednosti od 20.065 KM sa istim dobavljačem Toplota d.o.o. Zenica (7. 8. 2023. godine u vrijednosti od 3.475 KM, 24. 8. 2023. godine u vrijednosti od 5.775 KM, 11. 10. 2023. godine u vrijednosti od 5.255 KM i 11. 10. 2023. godine u vrijednosti od 5.560 KM). Budući da se radi o istovrsnim nabavkama, Društvo nije postupilo u skladu s članom 15. stav 7 i članom 87. stav 3 Zakona o javnim nabavkama, koji propisuje da ugovornom organu nije dozvoljeno dijeljenje predmeta nabavke s namjerom izbjegavanja primjene odgovarajućeg postupka definisanog Zakonom te da Ugovorni organ provodi postupak direktnog sporazuma za nabavku roba, usluga ili radova čija je procijenjena vrijednost jednaka ili manja od iznosa od 6.000 KM, pri čemu ni ukupna procijenjena vrijednost istovrsnih nabavki na godišnjem nivou nije veća od 10.000 KM”, naglašavaju federalni revizori.
Izbjegavanje otvorenog postupka
U revizorskom izvještaju su navedeni i neki drugi primjeri spornih nabavki u kojima je izbjegnut otvoreni postupak, a u kojim se pristupilo pregovaračkim postupcima bez objave obavještenja o nabavkama. Za neke od ovih nabavki revizori su konstatovali da se radilo o redovnim poslovnim aktivnostima vezanim za proizvodnju uglja, te da shodno tome nisu ispunjeni uslovi za primjenu pregovaračkog postupka i da je Rudnik Breza trebao provoditi transparentnije postupke.
“Uzimajući u obzir navedeno, Društvo tokom 2023. godine nije provodilo postupke javnih nabavki u skladu sa procedurama propisanim Zakonom o javnim nabavkama u dijelu pravilnog odabira postupka nabavke u ukupnom iznosu od 164.250 KM (pregovarački postupci). Također, za nabavke u iznosu od najmanje 20.065 KM vršeno je dijeljenje predmeta nabavke i provedeno je više direktnih postupaka za istovrsnu robu”, upozorio je Ured za reviziju FBiH.
Revizori su analizirali i troškove za plaće i ostala lična primanja.
“Koeficijent za utvrđivanje osnovne plaće direktora iznosi 3,6. Osnov za utvrđivanje i obračun osnovne plaće predstavlja koeficijent 1 koji se utvrđuje u visini koja odgovara prosječnoj neto isplaćenoj plaći u FBiH u prethodna tri mjeseca prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog Zavoda za statistiku. Osnov utvrđen na ovaj način koriguje se množenjem sa koeficijentom realizacije mjesečnog plana poslovanja koji se računa na osnovu ostvarenih rezultata rada na nivou Društva i organizacionih jedinica u odnosu na planirane mjesečne parametre iz Trogodišnjeg plana poslovanja”, stoji u izvještaju.
Najviša neto plaća isplaćena u 2023. godini iznosila 4.407 KM, a najniža 1.275 KM.
“Imajući u vidu činjenicu da Društvo posluje sa gubitkom i da se nalazi u veoma teškoj finansijskoj situaciji, smatramo da nije primjereno ni opravdano isplaćivati regres za godišnji odmor, te da nije primjereno i opravdano isplaćivati naknadu za topli obrok veću od zakonski utvrđenih neoporezivih iznosa. Troškovi naknada ostalim fizičkim licima iskazani su u iznosu od 26.489 KM i čine ih naknade po osnovu ugovora o djelu. Predmet ovih ugovora su najvećim dijelom izrada projektne dokumentacije po različitim projektima kao i obavljanje poslova knjiženja stalnih sredstava, izrade završnog računa i izvoda banaka. Za navedene poslove postoje sistematizovana i popunjena radna mjesta, pa je upitno sklapanje posebnih ugovora o djelu koji predstavljaju redovne poslove”, zaključili su revizori.